Blog Archive
Använder Blogger.
Etiketter
- 3an
- 3dim
- Aktiviteter
- Animation
- Bild
- Biologi
- broderi
- Brännbollsrurnering
- clowner utan gränser
- drama
- elevens val
- Engelska
- Engelska år 6
- Enkätundersökning
- entreprenörsskap
- F-2
- fakta
- FN-dagen
- fotbollsturnering
- Friluftsdag
- Fysik
- Författarintervju
- Förskolan
- Förskoleklass
- Försäljning
- geografi
- GOTD
- grupparbete
- gruppuppgift
- Halloween
- Hem-och konsumentkunskap
- Hemkunskap
- hkk
- Hållbar utveckling
- högläsning
- idrott
- IKT
- intervju
- iPad
- IT-baserat lärande
- Jul
- Kalix Folkhögskola
- Kemi
- kärlek
- Laborationer
- Likabehandling
- Likabehandlingsarbete
- Lucia
- Läsgrupper
- läsning
- matematik
- Multimedia
- musik
- Mässor
- Norrskenet
- Norrskenets Friskola
- Norrskensloppet
- pepparkakshus
- Pippi
- pyssel
- påsk
- Radio
- Rast
- redovisning
- Religion
- Rysslandsresan
- samarbete
- samarbete mellan stadierna
- Skolmaten
- skolstart
- skolutveckling
- skrivprojekt
- Skype
- Slöjd
- SO
- spel
- Stop motion
- storskolan
- Studiebesök
- svenska
- sömnad
- Teater
- Teknik
- Teknik år 5 grupparbete
- temaarbete
- Textilslöjd
- turnering
- Ungdomens vinterspel
- utomhus
- Veckans bloggare 4-5
- vinter
- Välkomna
- Värdegrundsarbete
- webbstjärnan
- år 1
- År 3
- år 3-4
- År 3-5
- År 4
- År 4-5
- år 4-9
- År 5
- år 6
- år 6-9
- År4-5
- Öppet hus
- Övrigt
Just nu på F-5
28 november 2012
Det perfekta samhället
Under SO-lektionerna jobbar både år 3-4 och år 5 med något jättespännande. Vi har fått i uppdrag att skapa det perfekta samhället. Vi har blivit tilldelade en ö, som vi i de olika klasserna har gett ett nytt namn, skapat en flagga och bestämt om vi ska styra landet i form en demokrati eller diktatur. Båda klasserna bestämde enhälligt att de ska styras genom ett demokratiskt styrelseskick.
3-4:and land heter Snatiana och 5:ans land Baralak'e. Nästa uppdrag var att bygga det hus som vi ansåg vara mest lämpligt i just det landet. Vi har inför varje arbetspass lärt oss mer om demokrati, diktatur, hur olika flaggor ser ut och varför man bygger hus i olika material och utformanden. Varför bygger man höghus och skyskrapor tex? Varför bygger man hus på höga pålar?
Här ser ni lite bilder på de två olika flaggorna och när eleverna i år 3-4 precis påbörjat sina husbyggande i mindre grupper.
Nästa uppdrag får ni ta del av senare. Titta gärna in snart och se vad vi sysslar med på SO:n med år 3-5.
3-4:and land heter Snatiana och 5:ans land Baralak'e. Nästa uppdrag var att bygga det hus som vi ansåg vara mest lämpligt i just det landet. Vi har inför varje arbetspass lärt oss mer om demokrati, diktatur, hur olika flaggor ser ut och varför man bygger hus i olika material och utformanden. Varför bygger man höghus och skyskrapor tex? Varför bygger man hus på höga pålar?
Här ser ni lite bilder på de två olika flaggorna och när eleverna i år 3-4 precis påbörjat sina husbyggande i mindre grupper.
Nästa uppdrag får ni ta del av senare. Titta gärna in snart och se vad vi sysslar med på SO:n med år 3-5.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Men så intressant! Blir säkert jättefint! :)
Therése/ Elias mamma
Å vad roligt!
/Emma
På ett sätt blir jag faktiskt lite avundsjuk, att inte jag får gå i skolan idag, ni får göra så himla roliga saker på lektionerna -vad gäller inlärandet. Inte på hedningatiden när jag gick haha :-D
/Mamma Susanne /Joel o Melkers
Skicka en kommentar