Blog Archive
- 2015 (18)
- 2014 (84)
- 2013 (48)
-
2012
(119)
- december(8)
- november(8)
-
oktober(29)
- DISCO
- Halloween
- Alla helgons dag och Halloween
- Amigurumi
- Hkk år 7
- Hkk år 6
- Australiens spännande djurliv
- Slöjd årskurs 9
- Entré
- Första snön!
- Kom och köp!
- Från idé till resultat
- Symaskinskörkort
- Reseguiden
- Läsa, läsa läsa
- Tjuvtitt
- Elevens val år 5-6
- Australia
- Blivande Entreprenörer
- Färdiga collage
- Mössa med "häng"...
- Klass 3
- Fantasy
- Vincent Van Gogh
- Vincent Van Gogh
- Färg blir man glad av :-)
- Kreativt skapande pågår!!
- Makt, kön etnicitet
- Återbruk
- september(3)
- juni(7)
- maj(13)
- april(15)
- mars(20)
- februari(10)
- januari(6)
- 2011 (40)
Använder Blogger.
Etiketter
- 3an
- 3dim
- Aktiviteter
- Animation
- Bild
- Biologi
- broderi
- Brännbollsrurnering
- clowner utan gränser
- drama
- elevens val
- Engelska
- Engelska år 6
- Enkätundersökning
- entreprenörsskap
- F-2
- fakta
- FN-dagen
- fotbollsturnering
- Friluftsdag
- Fysik
- Författarintervju
- Förskolan
- Förskoleklass
- Försäljning
- geografi
- GOTD
- grupparbete
- gruppuppgift
- Halloween
- Hem-och konsumentkunskap
- Hemkunskap
- hkk
- Hållbar utveckling
- högläsning
- idrott
- IKT
- intervju
- iPad
- IT-baserat lärande
- Jul
- Kalix Folkhögskola
- Kemi
- kärlek
- Laborationer
- Likabehandling
- Likabehandlingsarbete
- Lucia
- Läsgrupper
- läsning
- matematik
- Multimedia
- musik
- Mässor
- Norrskenet
- Norrskenets Friskola
- Norrskensloppet
- pepparkakshus
- Pippi
- pyssel
- påsk
- Radio
- Rast
- redovisning
- Religion
- Rysslandsresan
- samarbete
- samarbete mellan stadierna
- Skolmaten
- skolstart
- skolutveckling
- skrivprojekt
- Skype
- Slöjd
- SO
- spel
- Stop motion
- storskolan
- Studiebesök
- svenska
- sömnad
- Teater
- Teknik
- Teknik år 5 grupparbete
- temaarbete
- Textilslöjd
- turnering
- Ungdomens vinterspel
- utomhus
- Veckans bloggare 4-5
- vinter
- Välkomna
- Värdegrundsarbete
- webbstjärnan
- år 1
- År 3
- år 3-4
- År 3-5
- År 4
- År 4-5
- år 4-9
- År 5
- år 6
- år 6-9
- År4-5
- Öppet hus
- Övrigt
Arkiv
-
▼
2012
(119)
-
▼
oktober
(29)
- DISCO
- Halloween
- Alla helgons dag och Halloween
- Amigurumi
- Hkk år 7
- Hkk år 6
- Australiens spännande djurliv
- Slöjd årskurs 9
- Entré
- Första snön!
- Kom och köp!
- Från idé till resultat
- Symaskinskörkort
- Reseguiden
- Läsa, läsa läsa
- Tjuvtitt
- Elevens val år 5-6
- Australia
- Blivande Entreprenörer
- Färdiga collage
- Mössa med "häng"...
- Klass 3
- Fantasy
- Vincent Van Gogh
- Vincent Van Gogh
- Färg blir man glad av :-)
- Kreativt skapande pågår!!
- Makt, kön etnicitet
- Återbruk
-
▼
oktober
(29)
Just nu på F-5
3 oktober 2012
Makt, kön etnicitet
[...]undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskapet utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer [...] ur kursplanen för bild LGR11
I nian jobbar vi just nu med ett tema som jag valt att kalla "Makt, kön, etnicitet". Det momentet har vi inlett med en bildanalys av valfritt foto från Elisabeth Ohlson Wallins utställningar Ecce Homo, Könskrigare eller H.O.M.O. Det är bilder som ifrågasätter den "traditionella" synen på just makt och kön. Bilder som av en del kan uppfattas som ganska provocerande.
Det tycker jag ger mina elever ett utmärkt tillfälle att utforska sin egen syn på t ex makt och könsroller. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna utrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällsliv. I det centrala innehållet för åk 7-9 står det just att man ska jobba med bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer. Hur dessa perspektiv kan utformas och framställas. Att kritiskt granska det de ser, göra tolkningar av bilder som de kanske inte är så vana att se och att prova uttrycka sina åsikter och tankar utan att bli motsagd. Till hjälp har de ett frågeschema där jag har ett antal frågor som de kan utgå ifrån innan de skriver ihop sin analys.
Om du vill läsa mer om fotografen eller se bilderna som eleverna jobbat med kan du gå in på:
Http://ohlson.se
Http://ohlson.se
I nian jobbar vi just nu med ett tema som jag valt att kalla "Makt, kön, etnicitet". Det momentet har vi inlett med en bildanalys av valfritt foto från Elisabeth Ohlson Wallins utställningar Ecce Homo, Könskrigare eller H.O.M.O. Det är bilder som ifrågasätter den "traditionella" synen på just makt och kön. Bilder som av en del kan uppfattas som ganska provocerande.
Det tycker jag ger mina elever ett utmärkt tillfälle att utforska sin egen syn på t ex makt och könsroller. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna utrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällsliv. I det centrala innehållet för åk 7-9 står det just att man ska jobba med bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer. Hur dessa perspektiv kan utformas och framställas. Att kritiskt granska det de ser, göra tolkningar av bilder som de kanske inte är så vana att se och att prova uttrycka sina åsikter och tankar utan att bli motsagd. Till hjälp har de ett frågeschema där jag har ett antal frågor som de kan utgå ifrån innan de skriver ihop sin analys.
Om du vill läsa mer om fotografen eller se bilderna som eleverna jobbat med kan du gå in på:
Http://ohlson.se
Http://ohlson.se
Etiketter:
Bild,
Likabehandlingsarbete,
Värdegrundsarbete
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar